Sådan Skriver Man en Opsigelse
af CVMaker
- Karriere
- · October 25 2023
- · 8 min læsning

Indholdsfortegnelse
Som det er vil man på et eller andet tidspunkt i ens liv stå i en situation, hvor man skal opsige sit job af den ene eller anden årsag. Før man skriver en opsigelse, er der dog nogle ting man skal overveje omkring opsigelsens indhold, og hvordan man håndterer selve opsigelsen.
Hvad er en opsigelse?
En opsigelse er det varsel, der gives før arbejdsforholdet ophører mellem en ansat og en arbejdsgiver. Længden på varslet afhænger af den periode du har været ansat, samt om du er timelønnet, fastansat, har anciennitet eller overenskomst mv. Både arbejdsgiveren og den ansatte kan opsige arbejdsforholdet. I denne artikel beskæftiger vi os med, at det er dig som den ansatte, der opsiger dit job.
Du kan opsige dit job mundtligt eller skriftligt. Men vi anbefaler at du laver en skriftlig opsigelse, så du har dokumentation for opsigelsen hvis du skulle få brug for den senere.
Vi anbefaler også, at du forud for opsigelsen tager en snak med din nærmeste leder, om at du planlægger at sige op, så det ikke kommer som en overraskelse for dem. Det giver også din arbejdsgiver mulighed for at finde en afløser, der eventuelt kan ansættes således at du kan lære vedkommende op i dine arbejdsopgaver.
Du kan enten indlevere din opsigelse personligt, fremsende den med post eller e-mail. Hvis du vælger at sende din opsigelse med posten, skal du sørge for at du sender opsigelsesbrevet rekommanderet så du har en kvittering for afsendelse. Hvis du sender den med e-mail, skal du beholde en kopi af mailen med opsigelsen. Hvis du derimod afleverer din opsigelse personligt, skal du bede om at få en kopi, som modtageren daterer og underskriver så du har dokumentation for at den er modtaget.
Når du opsiger din stilling, anbefaler vi at du sørger for, at du forlader virksomheden på god fod med dine kolleger. Du skal for alt i verden undlade at sige op i vrede og smække med døren. Du ved aldrig, hvem dine tidligere kolleger kender, eller om en fremtidig arbejdsgiver kontakter din tidligere arbejdsplads for at få en reference. Det er også muligt, du skal kontakte din tidligere arbejdsgiver referencer, ferie, feriepenge og andet.
Ønsker du at oprette et professionelt CV?
Start nuHvad skal du vide inden du laver en formel opsigelse?
Før du går i gang med at skrive en opsigelse, skal du vide hvor lang en opsigelsesperiode du har. Opsiger du, har du typisk én måned. Men er du ansat under funktionærloven, afhænger opsigelsesvarslet af, hvor længe du har været ansat.
Opsigelsen finder sted ved udløbet af en kalendermåned, dvs. den sidste dag i måneden. Du skal sikre dig, at der er en hel måned fra din opsigelsesdato til din fratrædelsesdato.
Undersøg, hvor langt dit opsigelsesvarsel er.
Tag en snak med din nærmeste leder om, at du planlægger at opsige før du afleverer din opsigelse.
Datér din opsigelse.
Husk virksomhedens navn, adresse, postnummer og by.
Skriv navnet på den person (typisk din nærmeste leder), som opsigelsen er rettet til.
Skriv ”Opsigelse” som overskrift.
Angiv den dato, du fratræder (typisk ved udløbet af en kalendermåned).
Skriv gerne, at du vil være behjælpelig med at afslutte dine opgaver, før du fratræder og eventuelt lære den nye person op.
Underskriv opsigelsen.
Angiv dine kontaktoplysninger (fulde navn, adresse, telefon, e-mail) enten under din underskrift eller i brevhovedet.
Hvis du sender din opsigelse ind med posten, send den rekommanderet.
Afleverer du din opsigelse personligt, husk at få en kopi med dato og underskrift for modtagelse.
Opsigelsesbrevet må ikke overskride én A4-side. Typisk fylder det ikke mere end en halv side.
Hvis du afleverer opsigelsen personligt eller sender den med mail, skal det være indenfor normale arbejdstider.
Husk at beholde en kopi af opsigelsen.
Undlad at sige op i vrede.
Ønsker du at oprette et professionelt CV?
Start nuHvorfor er en opsigelse nødvendig?
Ansættelseskontrakten er en bindende aftale mellem dig og arbejdsgiver. Den angiver vilkår for din ansættelse samt din opsigelse. Du er forpligtet til at varsle opsigelse af din ansættelse, samt at gå på arbejde normalt i hele opsigelsesperioden dvs. den periode fra du opsiger til du fratræder.
Du skal være opmærksom på, at mange overenskomster og også Funktionærloven stiller krav til, at opsigelsen skal være skriftlig. Desuden er den skriftlige opsigelse din dokumentation for, at du har varslet ophøret af din ansættelseskontrakt, hvis der opstår tvivl eller uenighed om fratrædelsesdato eller om hvor vidt, du har opsagt din stilling.
Eksempel på et opsigelsesbrev
Opsigelsesbrev uden begrundelse
København, d. 27. maj 2023
Frederiksberg Ejendomsmægler Gammel Kongevej 57 1800Frederiksberg C
Att. Mathias Nørgaard
Kære Mathias
Jeg opsiger hermed min stilling d.d. som ejendomsmægler ved Centrum Boligformidling til fratræden d. 30. juni 2023.
Med Venlig hilsen
Kasper Larsen Nørrebrogade 273, 3.th 2200 Københvn N Tlf. 20 43 56 87
Opsigelsesbrev med begrundelse
Biersted, d. 12. juni 2023
Nørresundby Gymnasium Studievej 14 9400 Nørresundby
Att. Heidi Andersen
Kære Heidi
Jeg opsiger hermed min stilling dags dato som administrativ medarbejder på Nørresundby Gymnasium til fratræden d. 31. juli 2023. Da min mand og jeg flytter til Odense for at komme tættere på vores aldrende forældre, bliver transporttiden desværre for lang, men det er med tungt hjerte at jeg opsiger min stilling. Jeg vil gerne sige tak for fem skønne og givende år. Jeg har været utrolig glad for mit arbejde på administrationen, og det har på alle områder været mit ønskejob. Jeg kommer til at savne dagligdagen på administrationen, mine mange gode kolleger og vores elever. I opsigelsesperioden er jeg gerne behjælpelig med at oplære min afløser, og vise vedkommende godt til rette i stillingen, så overgangen bliver så smidig som mulig. I er også altid velkomne til at kontakte mig telefonisk, hvis der efter min fratræden er områder, der ikke er fuldt afklarede, eller hvis der opstår spørgsmål. Mine bedste ønsker om alt godt fremover og igen tak for fem dejlige år.
Mange venlige hilsner
Katrine Mogensen Højbakkevej 103 9440 Aabybro Tlf. 97 42 11 29
Strukturen i en opsigelse
Et opsigelsesbrev har en fast struktur med obligatoriske oplysninger. Herunder kan du se, hvordan opsigelsesbrevet er struktureret:
Dato
Du skal starte med at datere opsigelsesbrevet i øverste højre hjørne. Skriv gerne byen du befinder dig i (f.eks. København) samt datoen du skriver opsigelsen. Datoen er vigtig for en fast opsigelsesperiode. Huske på at datoen på brevet ikke nødvendigvis er den dato opsigelsen modtages af arbejdspladsen. Derfor skal du søger for at opsigelsen er fremme hos modtageren senest den dag, hvor opsigelsesperioden starter.
Modtager
Modtager er dén person du sender opsigelsen til, samt virksomhedens navn, adresse.
Overskrift
Overskriften bør være kortfattet. Du kan skrive ”Opsigelse” eller ”Opsigelse af min stilling som (indsæt din stillingsbetegnelse)”. Skriv gerne overskriften med fed skrift.
Opsigelsesbrevet (indhold)
Der er ikke noget krav til indholdet andet end at du skriver, at du opsiger stillingen, (hvis du føler for at begrunde) hvorfor samt dato. Dagen du vælger at fratræder stillingen bør være den sidste dag i måneden efter endt arbejdsdag.
Underskrift
Du skal huske at underskrive opsigelsesbrevet, samt skrive dit fulde navn, adresse og telefonnummer under. Hvis du har et brevhoved, hvor dit navn, adresse og telefonnummer fremgår, behøver du ikke skrive det under din underskriftt i opsigelsesbrevet.
Ønsker du at oprette et professionelt CV?
Start nuHvad skal der i en skriftlig opsigelse
En typisk opsigelse indeholder:
Brevhoved (hvis du har et)
Dato
Virksomheds navn
Modtager
Overskrift
Tekst (dato for opsigelse, opsigelsesvarsel, eventuel begrundelse)
Underskrift
Kontaktoplysninger (hvis du ikke har et brevhoved)
Brevhoved
Hvis du har et brevhoved, skal dit fulde navn, adresse, telefonnummer samt e-mailadresse fremgå.
Dato
Datoen skrives typisk med sted efterfulgt af datoen f.eks. ”Odense, d. 1. maj 2023”,
Virksomhed
Navn og adresse på virksomheden, opsigelsen er til.
Modtager
Modtageren er den person, du giver opsigelsen til. Det vil ofte være din nærmeste leder, du skriver vedkommendes navn f.eks.”Att. Jørgen Poulsen”.
Overskrift
Du kan nøjes med at skrive ”Opsigelse” som overskrift eller du kan vælge at skrive ”Opsige af min stilling som (indsæt din stillingsbetegnelse)”. Det er op til dig og hvad du foretrækker.
Tekst
Du kan skrive kort og præcist, at du opsiger din stilling eller du kan vælge at give en begrundelse.
Underskrift
Du skal altid underskrive din opsigelse.
Kontaktoplysninger
Hvis du ikke har et brevhoved, skal du skrive din kontaktoplysninger under signaturen, Det er dit fulde navn, adresse, telefonnummer og eventuelt også e-mailadresse.
Grund til opsigelsen
Der er mange forskellige årsager til, at man vælger at opsige sin stilling. Mange gange er det en enkel forklaring, som du kan vælge at angive. Det kan være:
Du vil skifte karriere
Du skal i gang med at studere på fuld tid
Du flytter til en anden landsdel
Du er på barsel, men du gerne vil være hjemme længere
Du gerne vil flytte tættere på familie pga. ældre forældre
Du går på pension
Hvis du har været glad for dit arbejde, kan du overveje at give en grund til din opsigelse, men det er ikke obligatorisk. Det anbefales at begrundelsen aldrig skal handle om den virksomhed du forlader, men om hvad du skal i stedet. Grunden kan være, at du flytter til en anden landsdel, eller du måske gerne vil videreuddanne dig eller noget helt tredje, der intet har med din nuværende arbejdsplads at gøre.
Hvis du føler dig dårligt behandlet af din arbejdsplads, eller hvis der har været konflikter eller andre negative omständigheter der gør at du søger væk, skal du undlade at skrive det som en begrundelse for din opsigelse. Som tommelfingerregel skal din opsigelse som minimum være neutral eller positiv indstillet omkring din tidligere arbejdsplads. Det er muligt, det ikke er sådan du føler om din arbejdsplads, men husk på, at du muligvis skal bruge en anbefaling eller at en potential ny arbejdsgiver kan ringe til din tidligere arbejdsplads for reference. Ligesom det var vigtigt at gøre et godt førstehåndsindtryk, da du var til samtale om jobbet, er det mindst lige så vigtigt at efterlade et godt indtryk, når du forlader arbejdspladsen.
Ønsker du at oprette et professionelt CV?
Start nuFAQ
Kan man opsige sit job i en e-mail?
Du kan godt opsige dit job i en e-mail, da e-mailen opfylder kravet om at opsigelsen skal være skriftlig. Husk at gemme en kopi af e-mailen, så du har dokumentation for din opsigelse.
Kan man håndskrive sin opsigelse?
Du kan godt håndskrive din opsigelse, men sørg for, at skriften er letlæselig! Hvis din håndskrift ikke er letlæselig, er det bedst at skrive opsigelsen på computeren og printe den ud. Har du ikke en computer eller bærbare, kan du benytte en computer på enten Jobcentret eller biblioteket.
Skal jeg en grund for min opsigelsen?
Der er ikke noget juridisk krav om at begrunde en opsigelse. Hvis du f.eks. er utilfreds med jobbet eller arbejdsgiveren, anbefaler vi, at du ikke giver nogen grund. Det kan være at du måske skal bruge din chef som reference ved senere jobsøgning, eller til en anbefaling.
Hvis du omvendt har været glad for din arbejdsplads, kan du eventuelt overveje at give en grund til din opsigelse.
Kan jeg få en anbefaling fra min arbejdsgiver?
Det afhænger fuldstændig af din arbejdsgiver, om de vil give dig en anbefaling. Det er ikke noget du har krav på uanset hvem der opsiger ansættelsesforholdet.
Hvis virksomheden ikke giver anbefalinger, kan du spørger din chef om du må bruge vedkommende som reference ved senere jobsøgning samt som en reference på dit CV.
Vi anbefaler at du kun bruger referencer, hvor du med sikkerhed ved, at de vil omtale dig rosende og positivt.
Konklusion
Når du opsiger dit job, skal du give en skriftlig opsigelse, så du har dokumentation for at du har varslet afslutning på din ansættelse. Brug noget tid på at forberede dig, så du siger op på en ordentlig måde (også selv om du eventuelt føler dig dårligt behandlet) og efterlader din arbejdsplads med et godt indtryk af dig.
Du ved aldrig, hvornår du får brug for en reference eller hvilken fremtidig arbejdsgiver der kunne finde på at kontakte din gamle arbejdsplads, når du har været til samtale om et nyt job.
Har du været glad for din arbejdsplads, kan du vælge at give en grund til opsigelsen, takke for den tid du har været ansat, de muligheder arbejdspladsen har givet dig samt hvad du har tilegnet dig i løbet af din ansættelse. Hvis du har brug for hjælp eller inspiration til at finde et andet job før du opsiger, kan du læse vores blog, der bl.a. vejleder i hvordan du udformer et professionelt CV til brug i din jobsøgning, og hvordan du bruger referencer fra din gamle arbejdsplads på dit CV.
Ønsker du at oprette et professionelt CV?
Start nuStart med at udarbejde dit CV
Udarbejd et professionelt CV hurtigt og nemt med vores avancerede CV Builder
+ Udarbejd et CVOpdateret October 25 2023
Skrevet af
Platformen CVMaker tilbyder en komplet karriereplatform for jobsøgende med praktiske værktøjer og værdifulde oplysninger. Er du klar til det næste skridt i din karriere? Udarbejd dit CV nu
Få en jobsamtale til dit drømmejob med CVMaker
Opret dit professionelle CV uden besvær på 10 minutter og download det, når og hvor du vil!
Udarbejd dit CVForøg dine chancer for at få dit drømmejob med CVMaker.